Många arrangemang varar så länge att det är rimligt att anta att besökarna behöver äta och dricka i samband med eller under besöket. Tillgång till mat och dryck kan då behövas och som minst brukar det behövas tillgång till dryck.
För servering av mat kan det behövas tillstånd och serveringsytor eller motsvarande lösningar, men för förtäring i mindre skala kan det vara möjligt att exempelvis sälja fika. I vissa fall kan det också vara möjligt för besökare att ta med egen mat och dryck i olika utsträckning.
Vissa konserter sker i serveringsmiljö och då kan matupplevelsen också vara en betydande del för besökarna och för arrangemang som sker i krogmiljö kan det vara viktigt att det finns bra plats för besökare att umgås, mingla och ta del av programmet.
Försäljning av mat och dryck samt andra tilltugg kan i vissa fall vara en betydande intäktskälla för en arrangör och för riktigt stora tillställningar kan det finnas hela områden med platser som arrangören säljer till parter som vill sälja mat och dryck. I andra fall kan mat och dryck i princip bara vara extra kostnader och arbete för en arrangör.
Det är inte heller bara besökarna som kan behöva äta. Personal, artister och andra medverkande brukar också behöva mat och dryck. Det finns alla möjliga exempel på hur olika arrangemang löser tillgång till mat och dryck för medverkande och artister.
Några exempel:
* arrangören gör upp med en restaurang (på arrangemangsplatsen eller annan plats)och bokar plats eller har matbiljetter eller motsvarande lösningar mot faktura
* arrangören beställer catering, det vill säga utkörning av mat till arrangemangsplatsen
* arrangören ersätter artisten för en viss kostnad för att äta på restaurang
* arrangören köper in ingredienser och tillagar maten själv