Hoppa till innehåll

Vad ska arrangemanget resultera i?

Utifrån syftet med arrangemanget kan det också vara bra att sätta upp några mål för arrangemanget. Målen kan vara väldigt konkreta, exempelvis att kunna boka en specifik artist, att nå ett visst antal besökare, osv. Detta kan vara ganska enkelt att mäta. Det kan också vara ganska abstrakta mål, exempelvis att ha trevligt eller ge besökare en viss upplevelse och det kan vara svårare att mäta.

Mål kan vara kvantitativa eller kvalitativa. För att mäta kvantitativa mål kan du samla in data som anges i siffror och de går ofta presentera i form av exempelvis statistik, procentvärden osv. Kvalitativa data handlar om att samla in information som beskriver något snarare än mäter det hela, exempelvis en publikupplevelse.

Tänk också på att det behöver inte vara så avancerat, var rimlig. Kanske behöver inte allt mätas? Sätt rimliga mål.

Mer om mål

Vem bestämmer målen?
Målen kan styras av olika faktorer. Exempelvis kan målen sättas av dig som enskild arrangör, vad du vill uppnå och varför. Mål kan sättas av en organisationsledning, en styrelse, men mål kan också sättas upp av finansiärer och resursgivare, exempelvis bidragsgivare och sponsorer. Mål kan också behöva sättas upp för att evenemanget ska kunna fylla vissa kriterier och vara genomförbara. Vissa mål kan vara ekonomiska, exempelvis intäkter och det är viktigt att komma ihåg att mål kan vara ekonomiska även om organisationens syfte i sig inte är vinstdrivande.

Mätbarhet
Det går sätta upp många mål men det kan vara klokt att fråga sig hur många som är realistiska och relevanta samt på vilket sätt målen går att mäta. Vissa saker är relativt enkla att mäta, exempelvis publikmängd, medan andra mål kan vara svåra att mäta, exempelvis nöjdhet. Att kunna på något sätt följa upp sina mål och se hur det gick är en förutsättning för att kunna genomföra en konstruktiv och förhoppningsvis givande utvärdering.

Det är bra att dela in mål i de som är huvudsakliga och vilka som är delmål. Det kan också vara bra att kunna prioritera vad som är viktigaste (primära) mål och det som kanske är mindre viktigt (sekundärt, tertiärt).

Syfte, mål eller vision?
Tips är att försöka skilja på begrepp som handlingsplan, mål, syfte och vision. Ju tydligare detta är desto enklare brukar det vara att arrangera. Syfte handlar om varför det ska ske, mål bör vara mätbara på något sätt, vision är en mer långsiktig målsättning, något som går sträva efter att nå. En handlingsplan formulerar hur arbetet för att uppfylla syfte och mål ska ske.