De flesta arrangemang har en begränsning på hur många som ryms på en viss yta och hur mycket publik som kan släppas in. Vare sig det är fri entré eller avgiftsbelagt entré behöver arrangören på något sätt ha koll på mängden besökare, det vill säga hur många som betalat entré eller i de fall där det är fri entré hur många som passerat in till området.
De vanligaste sätten att ta entré är att erlägger besökarna avgift när de anländer till arrangemanget vid en biljettkassa eller motsvarande, eller att besökarna köper en biljett på förhand, ett så kallat förköp. Vissa evenemang har endast förköp eller på förhand inbjudna.
Fördelen med förköp kan vara flera. Exempelvis får arrangören på förhand en god uppfattning om hur många besökare som kommer och kan planera för det, men också i vissa fall en intäkt redan innan arrangemanget påbörjat. Många arrangörer försöker locka besökare att köpa förköp genom olika erbjudanden, exempelvis att de garanteras en viss plats (tex numrerad sittplats eller viss sektion), att det är billigare än att betala entré på plats, osv.
När en arrangör använder sig av förköp som metod men också säljer biljetter på plats så kan det vara ett mervärde för besökarna om arrangören ser till att de som köpt förköp kan komma in smidigt och slippa stå i kö med de som väljer att betala i dörren.
Det finns olika sätt att hantera förköp. Vissa arrangörer har sina egna biljettsystem som de själva hanterar. Det finns också en mängd olika leverantörer av biljettsystem som då ofta tar en viss andel av intäkterna för servicen. Det är också vanligt att de inte betalar vidare entréintäkterna till arrangören innan arrangemanget är genomfört. Detta beror på att leverantören av systemet riskerar kan hamna i en situation där de kunder som köpt biljett via systemet kräver en återbetalning som då leverantören kan vara skyldig att stå för.