Hoppa till innehåll

Den svenska modellen kring arbetsgivare och arbetstagare reflekteras också av att i en affärsuppgörelse så är det köpare och säljare som gör upp priset för varan eller tjänsten. Om en arrangör köper tjänsten av en annan part så behöver arrangören förhålla sig till priset och i musiklivet är det vanligt att det sker någon slags förhandling om pris.

På den (kommersiella) marknaden råder i grund fri prissättning och en musiker, en artist kan ta olika betalt beroende på sammanhang. Ersättningen kallas då ofta också gage och då sker ofta en förhandling om gaget. Vissa artister kan ta väldigt stora summor och ofta är det också så att de då även har ett namn, ett varumärke som lockar många betalande besökare. Här gäller det dock att komma ihåg att i det fallet köper arrangören en produkt, en produktion, där det i sin tur ofta finns många medverkande, exempelvis musiker, vilka i sin tur har förhandlat om sin ersättning med det företag som säljer produktionen.

Ibland är det också så att ett företag kan erbjuda en produktion till reducerat pris eller rentav utan kostnad, även kallat pro bono, exempelvis i marknadsföringssyfte. I det fallet betalar arrangören mindre eller inget alls men det fråntar inte leverantören av produktionen att ha en överenskommelse med de medverkande. Det kan finnas många frilansande musiker som livnär sig på detta sätt.

Det finns även olika organisationer som företräder musiker och andra medverkande, exempelvis fackförbund och intresseorganisationer. Det finns också bransch- och intresseorganisationer för arrangörer och arbetsgivare.

Tips: För små och nya arrangörer kan det vara bra att börja arrangera på en nivå med ideellt medverkande och lära sig mer för att sedan ta steget att anlita medverkande mot faktura. Ytterligare ett steg kan vara att bli arbetsgivare och anlita medverkande mot ersättning direkt.

Ju mer omfattande evenemang som en arrangör tar sig an, desto mer kommer arrangören behöva resurser till att hantera dessa frågor samt öka sina kunskaper kring detta.