Ljudteknik är ett brett begrepp men för musikarrangörer handlar det ofta om den teknik som förstärker och förhöjer musikupplevelsen för publiken samt möjliggör för de medverkande att framföra musiken. Detta kan vara mer eller mindre komplicerat.
Många arrangemang behöver ljudteknik och när det blev möjligt att med elektronisk hjälp förstärka ljud utvecklades ljudteknikområdet explosionsartat och förändrade också livemusikupplevelsen. Ibland finns den ljudteknik som behövs på plats i en lokal och ibland behöver den hyras in för arrangemanget.
Grundprincipen är att ljudet från de medverkande fångas upp, antingen via mikrofoner eller direkt från ett instrument, högtalare eller annan musikutrustning och distribueras till publik via ett PA system som alltså förstärker och fördelar ljudet till publiken. PA betyder ”Public adress” och åsyftar alltså den anläggning som används för att ”adressera” publiken. Ett PA-system åsyftar alltså ett ljudsystem som används för att förstärka ljudet till publiken och det kan variera i storlek och effekt.
En annan viktig del av ljudteknik är att också sörja för att de medverkande på scenen ska kunna framträda och höra vad de gör. När ett instrument inte låter tillräckligt högt i sig själv behöver det förstärkas. Ofta används då samma sätt att fånga upp ljudet och ofta är det samma ljudsignal som fördelas till både publik och scenytor. Med hjälp av högtalare som riktas mot scenen, ofta kallat medhörning eller monitorer (ibland även tex foldback eller lyssning) förstärks sedan ljudet till de medverkande.
Beroende på vad som behöver förstärkas eller inte kan detta ställas in och anpassas via en ljudmixer (ett mixerbord eller motsvarande). Detta sköts ibland av de medverkande själva men ofta av en eller flera ljudtekniker. Det kan därför vara olika ljud som publiken hör kontra det ljud som de som medverkar på scenen hör.
Många musikarrangemang kräver en stor mängd ljudteknik för att innehållet ska komma till sin rätt och det krävs ofta mycket kunniga ljudtekniker för att ljudet ska låta bra för publiken, men också följa riktlinjer för exempelvis ljudnivåer. Ofta underskattas ljudtekniker då många tror att de bara fångar upp ett ljud och låter det gå ut i högtalarna. En ljudtekniker är ofta mycket mer än så då denne formar och färgar ljudet och skapar den ljudbild som publiken tar del av. I sin arsenal kan ljudteknikern också arbeta med effekter och forma olika ljud och i princip vara del av framförandet. Många artister har sina egna ljudtekniker med sig som vet hur artistens ljudbild ska vara.
Ett dåligt ljud kan förstöra en upplevelse och många förväntar sig ett ”bra” ljud så för många ljudtekniker handlar det också om att göra ett arbete där publiken inte ”märker” ljudtekniken eller teknikern.
Vissa musikarrangemang behöver dock fortfarande väldigt lite ljudteknik. Exempelvis behövs kanske inte mycket teknik när en folkmusikensemble spelar på akustiska instrument i en mindre lokal med bra akustik. Ytterligare ljudteknik kanske inte ens skulle förhöja upplevelsen utan rentav förstöra den givet sammanhanget.