Hoppa till innehåll

Ljusteknik behövs i grunden för att publiken ska kunna se det som sker på scenen men det har med tiden blivit alltmer av en upplevelse i sig att ta del av en bra ljussättning. En väl utformad ljussättning kan förhöja en upplevelse för publiken och ge ett framförande fler dimensioner, men den visuella delen av ett musikframträdande kan tyvärr ibland underskattas. Ett bra scenljus och en bra ljusmiljö i övrigt kan många gånger också vara helt avgörande för publikupplevelsen och en betydande del av framträdandet i sig. Många ljustekniker arbetar också för att vara ”osynliga”, det vill säga att publiken inte ska tänka på ljuset i sig. Det finns många olika perspektiv på ljusteknik.

I grunden brukar ljusteknik handla om att det finns ett scenljus och ofta är detta ljus reglerbart i form av exempelvis ljusets intensitet, färg och hur det riktas. Ljuset är ofta placerat runt om scenen på olika sätt och det är ofta upphängt så att det kommer ovanifrån. Ljuset kan också vara placerat på golvnivå eller i höjd med medverkande och ljus kan vara nära scenen eller placerad på längre avstånd (exempelvis en så kallad följespot).

Ofta finns ett så kallat frontljus, ett ljus som faller rakt fram mot scenen. Vanligtvis är detta ljus vitt eller ”ofärgat”, för att det ska ge en ”naturlig” återgivning av det som finns på scenen, exempelvis en person eller ett föremål. Sidoljus brukar som namnet antyder komma från scensidan och bidrar till att ge ett djup i scenbilden. Bakljus hänger ofta i scenens bakkant, exempelvis på ett rå och har som syfte att ge scenen ett ”tredimensionellt” djup som lyfter fram det som finns på scenen. Rampljus är en term som många tänker handlar om att stå i ljuset men det åsyftar belysning vid scenkanten mot publiken. Ljus kan riktas mot de medverkande men också mot publiken eller andra ytor för att ge olika effekter.

Det finns många olika former av och möjligheter med ljus. Det kan vara starkt eller svagt, färgat ljus, blinkande ljus eller ljus som rör sig i olika mönster och som i sig har olika mönster eller rentav visar bilder, projektioner. Det finns en mängd olika armaturer och lampor som gör olika effekter.

En ljustekniker har som uppgift att sköta hur ljuset används och skapa olika miljöer och ibland också olika effekter. En ljustekniker kan designa en ”ljusbild” och i större produktioner interagerar ljustekniker ofta med bildtekniker, pyrotekniker osv. En ljustekniker är ofta placerad ”FOH”, det vill säga ute i publikytorna på en plats där denne har god uppsikt över scenen.

Vissa lokaler är anpassade för detta och har exempelvis olika rån som går fälla ned och hänga ljus i för att sedan hissa upp ljuset. I andra fall kan arrangören behöva låta bygga sådana ställningar.

Det är också viktigt att anpassa mängden ljustekniken så att ställningarna håller för vikten. Vissa armaturer, i synnerhet äldre kan också kräva mycket elektricitet och kan också bli väldigt varma, vilket ytterst också kan utgöra en brandfara om det inte hanteras rätt.